
19 gen. Aleix Palau: “Aquesta serà la plataforma que definitivament col·locarà el nom de Josep Palet allà on li correspon”
Aleix Palau, comissari de l’Any Palet
Llegeix més…
Martorell commemora enguany el 140è aniversari del naixement de Josep Palet, el prestigiós tenor local reconegut internacionalment. Per donar a conèixer la seva carrera artística, l’Ajuntament i l’entitat Joventuts Musicals de Martorell han preparat una programació que inclou una conferència, una exposició, diferents concerts i el 1r Concurs de Cant Josep Palet, que se celebrarà els dies 11 i 12 de març al Centre Cultural. Per saber més detalls sobre l’Any Palet, parlem amb el seu comissari, Aleix Palau.
Ens podries explicar qui era Josep Palet?
Josep Palet va ser un tenor que va fer una primeríssima carrera internacional entre el 1900 i principis dels anys 30 del segle XX. Va néixer a Martorell el 1877 i va ser una de les principals veus del seu temps. Juntament amb Ricard Viñas i Hipòlit Lázaro se’l considera un dels tres tenors històrics catalans. Va viure gairebé tota la vida a Itàlia, però mai va perdre el seu vincle amb Martorell. A més, és el tenor català que més ha cantat al Gran Teatre del Liceu, per la qual cosa en podem estar ben orgullosos!
Per què creus que, fins ara, era una figura més aviat desconeguda entre el gran públic de la comarca?
A Martorell la gent gran sempre ha tingut present la seva figura i en el món líric no és ni molt menys un desconegut. No obstant, el que li ha mancat a Palet i que sí que han tingut altres cantants històrics, ha estat una plataforma sòlida i amb vocació de continuïtat que reivindiqui la seva figura i la vinculi amb el nostre temps.
Com neix la idea de dedicar el 2017 a aquest tenor martorellenc?
La idea va néixer del fet que aquest 2017 és l’any del 140è aniversari del seu naixement. I, tot i que no és ni un 125è ni un 150è aniversari, un grup de persones vam creure que era el moment perfecte per promoure la seva figura i així va ser com vam començar a planificar l’Any Palet. Va ser un o ara o mai. I estem realment contents de les primeres reaccions que hem rebut.
Entre els actes de la programació destaca el 1r Concurs de Cant Josep Palet que tindrà lloc al març. Quantes persones hi participaran? Quines procedències tenen?
Vam tancar les inscripcions el 12 de febrer amb un total de 64 persones de nou nacionalitats diferents. Això ha superat i molt les expectatives inicials i n’estem molt contents. De fet, creiem que aquesta serà la plataforma que definitivament col·locarà el nom de Josep Palet allà on li correspon.
Teniu previst que es converteixi en un certamen anual?
Sí, i més després del gran èxit d’inscrits que hem tingut. Ni a Catalunya ni a la resta de l’estat hi ha massa concursos de cant i aquesta és una ocasió molt bona per poder incloure Martorell en el circuit de certàmens lírics i reivindicar que va ser a la nostra vila on va néixer el tenor Palet. A més, tant la fase final com la semifinal estaran obertes al públic i serà el públic qui voti per un dels premis finals. Per tant, us convido a tots a venir i gaudir del concurs, que serà molt emocionant i hi haurà un nivell altíssim.
La programació inclou també altres actes com concerts, xerrada o exposició. A quin tipus de públic estan dirigits?
Les activitats que conformen l’Any Palet van dirigides a tothom. El 18 de febrer vam fer el concert inaugural i va ser un èxit rotund. Hi havia gent de totes les edats i tothom va gaudir moltíssim del recital que va fer el tenor Albert Montserrat. Hem dissenyat una programació en la que prima la qualitat i la professionalitat, però sempre des d’una perspectiva divulgativa i accessible a tots els públics.
Costa fer arribar la música clàssica a la gent jove?
La música clàssica és un fenomen de masses que arriba a milions de persones arreu del món. No és una cosa tan residual com a vegades se la vol pintar. Al final, com tot, és un producte que s’ha de saber vendre bé. Jo cada cop veig més gent jove a les sales de concert i teatres d’òpera. La cultura s’ha fet molt més accessible a través de les xarxes socials i, en especial YouTube, i això fa que molta gent s’hi interessi i decideixi anar a veure concerts de clàssica o òpera. Però, com tot, és una cosa que depèn de les sensibilitats de cadascú.
Creus que, a partir d’ara, Martorell reivindicarà més la figura d’aquest il·lustre martorellenc?
Sens dubte. Martorell és un poble d’on han sortit grans personalitats i ens hem de sentir molt orgullosos de Palet, del que va fer i de l’amor que sentia per la seva vila natal. A l’exposició ‘Josep Palet. O tenor o res’, que es farà a La Caserna entre el 30 de juny i el 17 de setembre, s’hi exposaran objectes personals de Palet, cartes, fotografies, partitures, etc. Molts d’ells materials inèdits. I espero que tot això pugui culminar amb la publicació d’una biografia i la remasterització del seu ampli llegat discogràfic. Palet dóna per molt, així que anirem mica en mica!
A més de ser comissari de l’Any Palet, també ets president de Joventuts Musicals de Martorell. A part d’organitzar el Concurs Palet, quines activitats més realitzeu?
Tenim un cicle de concerts en espais històrics que es diu M’Clàssics i que està sent tot un èxit. Convidem a joves músics professionals que estan en carrera i també figures de renom. I, amb poc temps, hem arribat a un nivell i una qualitat d’intèrprets realment alt. A més, la gent està encantada perquè tenen la ocasió de veure un concert en un dels museus més antics de Catalunya, L’Enrajolada; un palau romàntic del 1834, Cal Nicolau; la Torre de les Hores, casa de Francesc Pujols; el teatre noucentista El Progrés o l’església del convent dels caputxins, que és del 1700 i és la seu del Museu Vicenç Ros. Paral·lelament, aprofitem aquests concerts perquè els alumnes de l’Escola de Música puguin fer activitats amb els solistes, rebre els seus consells i conèixer la seva forma de vida. La nostra finalitat és que tant els martorellencs com la resta de veïns de la comarca, siguin de l’edat que siguin, vinguin a passar una bona estona a Martorell i gaudeixin dels nostres concerts i coneguin el patrimoni que tenim.